Saturday, December 17, 2011

Peristiwa 8/5/11

Entry kali ni actually saye dah lame peram. Saye pun xtau nape saye xpublish..
Ok,.. saye nk bcerita tentang peristiwa yang menimpa saye & incik hubby pade 8/5/2011. Peristiwa yang xmungkin akan dilupekan. Peristiwa yang menjadi titik hitam dalam hidup kami..

Ok. Kejadian ni berlaku sewaktu saye dan incik hubby dalam perjalanan menuju ke utare tanah air. Plan asalnye incik hubby ingin ke Kedah. Tetapi kami perlu singgah ke Kuala Kangsar kerana saye cume meneman incik hubby separuh jalan kerana incik hubby ada hal yang sangat penting untuk diselesaikan di Kedah. Mengikut perancangan, saye memang xakan ikut incik hubby pergi ke Kedah kerana waktu tu saye masih di trimester pertama. Masih lagi di stage yang bahaya untuk perjalanan jauh. Jadi,.. yang akan ke Kedah cuma incik hubby dan both of my parent je. Sebab, incik hubby mintak both of my parent untuk membantu die dlm menyelesaikan sedikit masalah yang dihadapi and both of my parent time tu dah ade di Kuala Kangsar menanti we both disane.

Saye dan incik hubby bertolak dari KL dah lewat gila. Dah lepas jam 12am dah. Incik hubby time tu ade assignment penting untuk final yang perlu diselesaikan dulu. Time tu incik hubby lom habis belajar lagi.. So, bile dah settle keje die bru la bole balik kampung. Kalau ikutkan saye, esok paginye tu baru nk balik ke Kuale Kangsar and pas incik hubby drop saye die teruskan je la perjalanan ke tujuannye plak. Tapi incik hubby xnak. Incik hubby xnak terus menerus gerak macam suggestion saye tu. Incik hubby insist jgak nk balik malam and ke Kedah esok paginye tu..  Saye lak mmg xbrape suke travel malam tapi ikutkan je la sebab incik hubby pun mcm bz and xde mase lain dah yg die free and bole pergi and settlekan. Lagipun bile incik hubby inform tarikh tu and parent saye pun dah amik cuti sebab nk temankan incik hubby. So xkan la nk cancel plak kan. Tpaksa balik la jugak malam tu walau dah agak lewat...

Tapi itu cuma perancangan kita. Tuhan yang menentukan segalanya. Lebih kurang 3.5km sebelum exit Kuala Kangsar. Incik hubby hilang kawalan seperti dipukau. Lepas keluar dari terowong tu elok je sesembang and tetiba incik hubby diam. Memule tu mcm relax je la tapi bile dah nampak dah ade lori kat depan and incik hubby xde slow kerete. Steady je die drive ke depan.. saye pun naik cuak giler! Saye berkali-kali memanggil incik hubby tapi incik hubby xsedarkan diri. Yang peliknye mate terbuke tapi macam kene pukau. Dan akhirnya kereta yang saye dan incik hubby naiki(Perodua Kancil) merempuh bontot trailer dan terbalik terjunam ke longkang di kiri jalan.. 

Waktu saye nampak kerete dah menghampiri lori tu, Saye genggam peha incik hubby dan saye angkat kaki ke atas seat kebetulan ade bantal yang saye selalu bawak travel tu saye tengah peluk, saye pegang and tekapkan ke perut and angkat ponggong sikit untuk mengurangkan hentakan ke bahagian perut saye.. Selepas hentaman ke bontot lori, Kerete kami naik tu terbalik 2 kali sebelum menjunam ke longkang. Bila kerete dah berhenti terbalik saye sempat menarik nafas lega. Dan.. barulah terdengar suara incik hubby..  waktu tu incik hubby cuak sangat dan memanggil saye. "mmy.. mmy kat mane?.. kenape ni?.. Ya Allah.. ddy mintak maaf mmy.." ~

 Keadaan sekeliling waktu tu sangat sangat gelap. Saye dan incik hubby tersekat di kerusi masing2 dengan seatbelt yang memegang kemas. We both dalam keadaan tergantung di dalam kerete kerane kerete terbalik 4 tayar ke atas time tu. Kemudian terase wap panas naik ke atas dari bahagian enjin kerete. Incik hubby berusaha keras lepaskan saye dari tempat duduk dan bila saye terlepas dan jatuh, incik hubby arahkan saye untuk keluar dari kerete dan saye pun merangkak keluar melalui cermin depan yang pecah.. Allah maha besar. Jalan keluar tu seolah-olah  disuluh dengan sportlight yang besar.. Yang menyatakan kepade saye bahawa disini jalan keluar...

Bila saye dah diluar, incik hubby masih tersekat di dalam kereta. Incik hubby menjerit kepada saye.."mmy lari jauh.. selamatkan diri and baby.. kereta nak meletup.. ddy xleh keluar.. seatbelt xleh bukak".. Waktu tu hanya tuhan yang tahu ape yang saye rase. Saye takut dan risaukan keadaan incik hubby. Saye xnak ape-ape terjadi pade incik hubby. Saye sayang die. Seriously, saye betul-betul buntu. Kemudian saye rasekan seakan incik hubby pass by me dan saye pun cecepat panjat keluar dari longkang tu kerana risau kerete akan meletup. Bila dah kat atas, baru saye perasan yang incik hubby xkeluar lagi dari kerete rupenye. Dan siapekah yang pass by me just now??..

Tetapi Alhamdulillah. Incik hubby berjaya keluar juge. Dengan satu rentapan, seatbelt incik hubby terbuka dan die juge mengalami pengalaman yang sama. Jalan keluar melalui cermin depan yang pecah seperti disuluh dengan sportlight. Bila diluar kerete, sekali lagi incik hubby bagai hilang arah terhuyung hayang memanjat ke kanan longkang dan seperti mahu laju menuju ke tepi lebuh raya. Ya Allah.. Dengan sekuat hati saye memanggil incik hubby. Saye risau. Saye takut. Kerete laju-laju di jalan waktu tu. Bahaya. Berkali kali saye panggil dan barulah incik hubby sedar dan memanjat keluar dari longkang dimane saye berade. Bila dah berade di atas tu, barulah kami sedar yang jarak kami dengan kereta sangat dekat. Punyalah saye ingat dah jauh saye lari, rupenye depan tu sikit je dari kerete.

Kemudian,...
Barulah nampak pemandu trailer tadi datang sambil suluh dengan torchlight kerete kami dan kami yang di seberang longkang tu. Alhamdulillah kereta kita tidak meletup, Pemandu trailer itu jugaklah yang membantu kami mengambil barang berharga di dalam kereta. Mengambil bantal yang didalam kereta. Beg pakaian kami. Handphone, ipad, mp3.. Dan mereke bertanye, macam mana kami keluar?.. macam mana kami nampak jalan nak keluar sebab memang tempat tu gelap gila. Dan kami tidak mampu menjawab soalan itu..


Setelah barangan dah diambil dari kerete, semua barang diletak disis kami, dan waktu itulah incik hubby call abah saye memberi tahu tentang kemalangan kami. Incik hubby merintih pade abah yang die sakit dan die risaukan saye. Ya Allah,.. waktu tu saye perasan kaki incik hubby berdarah.. Saye ambil tisu dalam handbag dan saye lap darahnye. Hati saye sangat risau waktu tu. Saye risaukan incik hubby dan risaukan tentang keadaan kandungan saye. Dalam diam saye berselawat didalam hati sambil mengusap perut saye. Saye berdoa semoga kandungan saye selamat. Saye tak mahu ape-ape terjadi pade baby saye. Dan dalam mase yang same saye tak mahu tunjuk saye takut kerane saye xmau incik hubby bertambah risau kerane saye tau time tu incik hubby dah panik dan takut. Saye pun takut juge. Saye takut anything bad will happen to us and to our baby. Lagipun waktu tu saye masih di trimester pertama. Kandungan saye baru 2 setengah bulan. Saye masih di stage yang bahaye.

Waktu kejadian tu..Waktu semua tu jadi saye x pejam pun mate saye sebab saye takut bile saye pejam saye xkan buke mate dah. Saye sedar ape yang jadi. ~ Selamatlah tiap kali naik kerete, dekat ke jauh ke,.. saye dan incik hubby xpernah lupa untuk memakai seatbelt.. Tiap kali naik kereta tak pernah lupe!!.. Kalau x, mungkin time kejadian tu berlaku, kami dah melayang ke belakang tailer dah time impact tu  kerana cermin depan kereta pecah. Alhamdulillah kami selamat.

Lebih kurang 10 minit selepas incik hubby call tu,.. abah, mak dan pak njang sampai di tempat kami eksiden tu. Mak orang pertama yang datang dan peluk saye dan incik hubby. Mak nangis tapi mak bersyukur kami tak parah. Abah nampak tak berani nak datang dekat sebab abah dah sesangat risau. Saye tahu abah sangat takut. Abah takut if anything bad happen. Mak pun. Saye tahu abah dan mak saye memang sayangkan kami - saye dan incik hubby also pade kandungan saye ni. Seriously saye xmau abah dan mak risau mcm tu lagi dah. 


Dengan mak, abah and pak njang. kami bersama la menunggu ambulans datang. Pemandu trailer tadi tu dah call ambulans tapi lame sangat xsampai-smpai pun lagi. Mungkin sebab lebuh raye nak u-turn memang jauh la kan.. Then, kebetulan ambulans dari Taiping yang hantar kes ke Ipoh lalu, dan doctor yang escort ambulans tu datang dan check keadaan kami dan membantu menghantar kami ke Hospital Kuale Kangsar. Mak ikut saye dan incik hubby naik ambulans. Abah pulak ambil semua barang kami dari kerete pindah ke kerete abah dan follow kami ke Hospital. Dan pak njang pula tunggu kerete smpai tow truck datang ambil kerete kami dan kemudian ke hospital juge.


Dan inilah gambar scan yang diberikan pada kami sewaktu hari kejadian..
8/5/2011


Dan dihospital, kami dirawat sebagai pesakit luar. Incik hubby dijahit dilutut. 6 jahitan. Luke sebab luke tertusuk besi yang panjang ke dalam bahagian kulit ke peha incik hubby. 
Dan saye dibawa ke bilik scan untuk melihat kandungan saye. Dan syukur kepada Allah... kandungan saye tidak ape-ape. Hanya Allah yang tahu betapa leganya hati saye. Dan saye khabarkan berita itu kepade incik hubby bahawa kandungan saye selamat, dan saye tengok incik hubby lega.. begitu juga mak dan abah saye.. mereke juge lega.. Dan selepas itu, kami dibenarkan pulang. Alhamdulillah..

Dirumah (di Kuale Kangsar), keluarge incik hubby ade datang setelah dikhabarkan. Dan rancangan untuk incik hubby ke Kedah bagi menyelesaikan beberapa perkara itu tidaklah kesampaian. Kemudianye pade hari yang same itu juge, saye dan incik hubby dihantar pulang ke KL oleh abah saye kerane incik hubby ade final presentation - portfolio pade 4 hari berikutnye. Ade perkare tentang study yang harus incik hubby selesaikan di KL jadi kami harus pulang. Abah dan mak balik, xstay sebab abah dan mak pun keje kan. Jadi, antare saye dan incik hubby la bersame-same menjage antare satu same lain.


Selamat tinggal PEF 9514...

Kerete yang kami naiki, total lost. Keadaan sangat teruk. Tetapi Alhamdulillah kami selamat. Kandungan juge selamat.

Ade yang bercerite pade kami (polis Kuale Kangsar yang handle kes kami ni) bahawe kawasan kilometer tempat kami eksiden itu adelah tempat "die". Dah bynk kes yang jadi kat kami ni, jadi kat org lain dan selalunye klau eksiden kat situ, biasanye parah dan maut. Dan sebelum kejadian saye juge ade rasekan sesuatu yang pelik. Dimane saye terhidu bau yang sangat wangi seakan bau bunga dan bila saye tersedar, bau itu bertukar kepada bau hapak bangkai seperti bau hapak bangkai kucing kering. Dan incik hubby juge ade terserempak beberape kali dengan van mayat di sepanjang perjalanan sebelum kejadian. Saye juge selepas kejadian sering terganggu oleh perasaan bahawa tempat itu memanggil saye untuk kembali ke situ. Sehingga mak dah abah membawa saye untuk memulihkan semangat dengan meminum air bacaan Al-Quran. Selang beberapa hari dari tarikh kami esiden tu, di kilometer yang sama, Mercedes benz terbabas, dua maut. Dan, automatic lepas tu saye tidak lagi mengalami gangguan. Tetapi, seriously,.. kami pun xfaham dan xpasti tentang ape yang terjadi.. Allah lebih mengetahui.


Cuma.. 
Dengan ape yang terjadi pade saye dan incik hubby ni, banyak yang kami dapat pelajari. Allah dah buktikan yang xsemudah ABC untuk Allah mencabut satu satu nyawa tu.
Apa yang jadi ni banyak membantu saye dan incik hubby dalam menghadapi fitnah dan tomahan sebelum ini. Segala penipuan suatu pihak yang cuba meruntuhkan rumah tangge kami dan memburukkan nama baik saye dan incik hubby terutamanye, segalanye terjawab selepas kejadian ini. Dengan sendirinye Allah membuka mata hati kami dan orang disekeliling kami. Alhamdulillah.

Dan...

Hati budi suatu pihak juga dibuka untuk kami menilai. Alhamdulillah.
Walaupun perit untuk kami telan, walau sedih dan juge terkilan selepas mengetahui yang kami tiade tempat disisi mereke lagi, tapi kami berdua harus kuat. Allah telah menyedarkan kami, dan kami harus terima segalanye dengan redha. Xpe la.. Inilah ketentuan yang telah tertulis untuk kami. Mungkin inilah balasan untuk kesilapan kami yang lalu. Kami terima segalanye dengan hati yang terbuka. Dan kami tidak akan menhukum orang yang menyalahkan kami dan menghukum kami dengan tindakannye itu kerana kami cuma manusia biasa yang pasti akan melakukan kesilapan. Allah yang lebih berhak untuk menghukum, bukan kami.


Peristiwa yang membawa seribu erti dan pengertian yang xkn pernah dilupekan oleh saye dan incik hubby. Inilah ketentuan dari-Nya. Kami redha.

Sekian.

No comments: