Saturday, February 19, 2011

Kempunan ~~ ayam bakar ulu yam


Salam semua...
Ni entry pertama aku (Incik Farhan)
Untuk blog HeartDeaf nih...
Dlu blog ni blog personal dia..
Skang Cik Sofia dah shared acc...
So,.. aku kne blajar menulis & bercerita...
Untuk simpanan anak2 kami nk baca esok2...
Hahahaha...


Aku nk cerita kali ni pasal trip ke Ulu Yam baru2 nih...
Cik Sofia blk dr Medan..
Die dah lame sgt tringin nak trun Ulu Yam ni,.. 
Dia kempunan nak tangkap ikan kecik,..
Lpas tu habis semua ikan tu dia lepas dalam aquarium aku..hihihi...
Dah bebesar dah kelah yg dia tangkap dulu,..
Tapi, tukang membelanya aku.... =_="

Dalam aquarium ni antara ikan yg aku n Cik Sofia beli,... 
Dan ade yg dia & aku tangkap,.. Kelah, jgn cakap la,... 
Ntah dah brapa ekor dlm ni,..
 Udang pun ada... 
But its ok,... 
 Sebab at least aquarium aku ni makin meriah... 
hihi... 
Ok sambung balik pasal kempunan nak gi Ulu Yam ni,..
Masa dia kat Medan,...
Setiap hari dia cakap tringin ja nak gi menangkup (bahasa aku) ikan kat sungai ni...
Pastu die blk,.. ape lagi...
Terus la mengajak aku...



Then,..

Bila dah dia sampai tu, dia xpeduli dah kat aku,..  

Lagi skali kita balik ke cita ulu yam... 


Kat sungai ni, kitaorg siap ada tempak yg kitaorg susun batu untuk perangkap ikan,  
Dah lama kami buat,... 
Skali bnda tu ada lagi time kitorang pergi hari tu,..  
Xtrusik, siap banyak ikan plak tu, hahahaha...

Menggila la Cik Sofia ni,... 
Rambang mata trus,... 
Skali sekor pun xdapat sbb hari nk hujan,.. 
Trus muncung bibir, semeter gak la panjang muncung Cik Sofia ni...
hahahaha...ops sorry yeee...


And aku plak sesampai ja, cari kayu api...  
Habis ape saja bnda yg bleh aku bakar aku kutip... 
Kayu, kulit kayu, buluh, ranting, daun.. 
Habis semua bnda yg bleh bakar la aku kutip.... 
Punya la aku excited, nak makan ayam bakar kot...hahaa 
Masa ni aku da masalah angin...seketul halia aku blend, perap sekali ngan ayam...
Dengan harapan tinggi...lpas makan leh kentut...hahahaha...


Resepi perapan tuh resepi Cik Sofia...
Ehh... Resepi bersama kott...
Die cam comfident je masuk itu ini... campur2 bahan semua...
Pastu.. last2 die ckp... die ekcelli hentam buat je...
Hahahaha.... Tp sedap gila!!...
Tgn Cik Sofia ni kalau masak xpernah xsedap...


Aku pun heran....
Bende yg die kate die xreti nk masak,...
Die hentam je ikut suke hati die...
Menjadi + SEDAP!...
Heran aku cemana die leh buat mcm tu...


Ini yang aku pelik ni....
Lpas masak je ayam n sosej...
Ermmm... lupa nak ckp..aku bakar sosej skali...
Ok sambung, lepas masak je, satu persatu sosej hilang....
Lpas di ambush, makhlluk ni di tangkap red handed...hahahaha...

Inilah Makhluknye!!... Kantoi... hahahaha...

Cik Sofia, bleh xtunggu lepas semua habis masak dlu?
Tapi dugaan tinggi...
Last2 aku pun sambar gak la...
Nampak mcm sedap ja cik sofia ni makan...hihihi
Masak je trus hilang...hahahaa
Lpas habis makan baru trun sungai plak...


Yg best nye...tetiba
"DADDY!!!!!"...... Cik Sofia jerit dr atas batu...
"Ada ikan cantik... ada ikan cantik.. !!.. "...
Aku ape lagi trun la dalam sungai..nak tengok gak ikan ape...
Cik sofia punyala berusaha nak tangkap...
"Daddy,.. daddy,.. ikan tu kaler kuning...tu bawah batu tu, dia kuar, nampak kepala..."
Aku punya la ngendap,..
Then cik sofia tangakap...
Aku tengok ikan tu, pastu aku pandang muka cik sofia...
Cik Sofia pandang aku n senyum ja....
Dalam hati betul ke bini aku ni....??...
"Mmy nak tahu x ikan ape ni?"... aku tanye die...
Cik sofia tanya " Ikan ape? "
Ni la HARUAN...
Nampak sgt org bandar...hahahahha...
Pecah perut aku gelak...
Ade ke ikan haruan cantik....
Hahahahahahahaha........
Pastu,...
Sebab takut ikan tu makan ikan lain...
Trus Cik Sofia lepaskan balik...hahaha...
Tapi sebelum dia lepas kan..
Punya lama dia pikir, nak lepaskan ke x....
Last last dia lepaskan jugak...
Lepas tu hujan mula trun...
Then kita org packing n balik....
sekian lah kisah hari ni...hihihihi


Tp...
Bila Cik Sofia blk Malaysia pulak dlm dua tiga hari lg ni,...
Sure die akan ajak aku lg ke sini...
Xcaye,...
Tengoklah....

No comments: